godz. 19:00 / APPENDIX / scena inspiromentalna / Teatr u Przyjaciół / ul. Mielżyńskiego 27/29

Tematem rozważań staje się każdy aspekt życia społecznego, zaczynając od uwag zgoła cielesnych (dlaczego uczęszczać do łaźni miejskiej w Zakopanem, jak i po co utrzymywać czystość fizyczną, kilka słów o gimnastyce porannej i jej niebanalnym wpływie na samopoczucie, o goleniu się, oraz czemu nie malować się karminem), przechodząc do tematu nałogów – problem NP, czyli niepalenia – a kończąc na Dziedzierskich, oczywiście kretynach, puszących się przy najnowszym wynalazku ludzkości, wyjącym psie – radiu. 

Spektakl stanowi rodzaj syntezy twórczości Witkacego jako pisarza, poety i malarza-portrecisty. W scenografii łaźni miejskiej, w kawiarni, na gwarnych ulicach Zakopanego, mijają się kolorowe postaci, z których każda zmaga się ze zwykłymi bolączkami codzienności: jak golić się porządnie? kiedy należy zacząć chodzić do łaźni? po co nam poranna gimnastyka? czemu nie warto palić, ani zażywać środków odurzających? jak ustrzec się malatury? czym grozi nadmierne puszenie się? jak żyć z kretynami? co założyć na narty? jak nie zwariować, gdy sąsiedzi „zapuszczają” od bladego świtu radio? Witkacy-błazen, Witkacy-obserwator, Witkacy-smutny Stańczyk kończącego się porządku świata… Spektaklowi towarzyszy film paradokumentalny o Witkacym, zrealizowany w Zakopanem (sierpień 2003 r.)

godz. 19:00 / Phantom / musical w dwóch aktach / Teatr Muzyczny w Poznaniu, ul. Niezłomnych 1 

Przenieśmy się na paryską ulicę, gdzie biedna dziewczyna z prowincji, Christine, sprzedaje nuty przypadkowym przechodniom. Jej głos urzeka hrabiego Philippa de Chandon. Kiedy usłyszał tak pięknie śpiewającą dziewczynę, postanawia polecić ją swojemu przyjacielowi, dyrektorowi Opery Paryskiej Gerardowi Carriére. Tylko on może zadbać o rozwój i karierę dziewczyny. Gdy jednak Christine próbuje umówić się na spotkanie z Carriére′m, okazuje się, że ten został zwolniony z funkcji dyrektora. Teatr obejmują śpiewaczka Carlotta i jej mąż Alain Cholet. Wszystkie te wydarzenia obserwuje z ukrycia Eryk, oszpecony geniusz, który swą  twarz skrywa pod maską. Żyje  w podziemiach opery, nie utrzymując kontaktu z nikim poza Gerardem Carriére. Ludzie, którzy słyszeli o istnieniu Eryka nazywają go Upiorem Opery. Pewnego dnia Eryk słyszy głos Christine, który zachwyca go, a jednocześnie przypomina głos matki. Z twarzą ukrytą pod maską udziela jej lekcji śpiewu. Zmiana stanowiska dyrektora powoduje, że Eryk czuje się niepewnie. Uważa, że to właśnie Christine, dzięki lekcjom śpiewu pobieranym u niego, ma najpiękniejszy głos i że to ona, a nie Carlotta, powinna zająć miejsce primadonny. Kiedy sen Christine spełnia się i staje w obliczu wykonania partii Tytanii, Carlotta podstępnie podaje jej tajemniczą miksturę. Pierwotne wystawienie miało miejsce w Stanach Zjednoczonych w Theatre Under the Stars, Houston, Texas.

na podstawie powieści Gastona Leroux „Upiór w Operze / muzyka i teksty piosenek: Maury Yeston / libretto: Arthur Kopit / reżyseria: Artur Hofman / czas trwania: 2 godz. 10 min., 1 przerwa / bilety: strefa I 48/43 zł, strefa II 40/35 zł

godz. 20:00 / BYWALCY ABSURDUTU / scena absurdystowska / Teatr u Przyjaciół / ul. Mielżyńskiego 27/29

Najnowszy spektakl Teatru U Przyjaciół pozwala na uczestnictwo w tym, o czym od dawna pisze się w Okólniku Wolnych Malarzy i Fasonów. Widz, zasiadłszy przy stoliku, będzie obserwował rozwój sytuacji w niejakim związku z tymi, którzy też będą tam siedzieli. Tylko czujność pozwoli mu wniknąć w tę historię. Byle nie dał się zwieść trójkątnej logice. Niech sam najlepiej spróbuje rozkładać karty. Wielkim architektem Absurdutu był Ambroży. Geometrią się nie interesował, a cyrkiel służył mu wyłącznie do rysowania kręgów. Te rysunki z pietyzmem gromadził Skrobol Alojzy – tacmistrz. Nie wspominał o tym nigdy bywalcom. Jedynie Kryspin znał wszystkie tajemnice tego miejsca. Paradoksalnie jednak przyschnięcie do kredensu nie uchroniło Absurdutu przed padającym deszczem.

godz. 20:00 / Spotkanie ze Swietłaną Aleksiejewicz / reporterką, autorką książki „Wojna nie ma w sobie nic z kobiety” / prowadzenie: Filip Karpow / w ramach Inwazja barbarzyńców / Fundacja Barak Kultury / Kluboksięgarnia Głośna ul. Św. Marcin 30/8-9.

Svietłana Aleksijewicz – białoruska reporterka, jedna z najwybitniejszych dziennikarek Europy, autorka książki „Wojna nie ma w sobie nic z kobiety”, za którą została uhonorowana Nagrodą im. Ryszarda Kapuścińskiego za reportaż literacki 2010 oraz nominowana w tym roku do Literackiej Nagrody Europy Środkowej – ANGELUS. Zebrane przez Aleksijewicz wstrząsające opowieści sowieckich kobiet przełamują dominującą wersję historii, jaką znamy z podręczników. Opowiada o II wojnie światowej z perspektywy kobiet – białoruskich, rosyjskich, ukraińskich, które walczyły z hitlerowskimi wojskami jako żołnierze pierwszej linii, zwiad, dywersantki.

godz. 20:30 / Bestia / spektakl / Trzecia Scena Teatru Nowego im. Tadeusza Łomnickiego w Poznaniu / z dramatu Rozbity dzban Heinricha von Kleista / reż.: Janusz Wiśniewski

Komedie na całym świecie od wielu lat stosują tę samą metodę. Przedstawiają świat na opak. Przedstawiają go takim jaki nie jest, albo być nie powinien. Śmieszy nas to, bo sędzia, który okazuje się oskarżonym to niecodzienność. Codziennością jest natomiast obecność zła w świecie. Zła, do którego przyzwyczajamy się, które oswajamy, i które buduje rzeczywistość absurdu. W takiej rzeczywistości żyją pozbawione zasad moralnych bestie, które usiłują manipulować bezbronnymi. Brawurowo zagrana komedia o niekomediowej głębi i niekomediowej rzeczywistości. Czy poznamy „prawdę” o bestii ? / bilety: normalny 50 zł, ulgowy 30 zł tylko do 27 listopada dla gości Kongresu możliwość zakupu biletu normalnego za 30 zł – szczegółowe informacje pod nr tel. 664 964 829 /

godz. 20:00 Komiksowe Kroniki Poznania / Fundacja Tranzyt / Biblioteka Uniwersytecka UAM, ul. Ratajczaka 38/40 / wstęp wolny

Prezentacja pierwszego w Europie projektu digitaliacji prasowych seriali obrazkowych. W trakcie spotkania zostanie zaprezentowana wirtualna platforma projektu oraz poznańskie inicjatywy promujące kulturę komiksową w tym m.in.: festiwal Ligatura, Poznańska Dyskusyjna Akademia Komiksu, projekt Centrala, konkurs Długi Debiut, magazyn „Zeszyty Komiksowe” i naukowa kolekcja komiksów Biblioteki Uniwersyteckiej UAM w Poznaniu.

godz. 21:00 / MOJA MUZYKA / edycja 3 / Paulina Szczepaniak „Patrząc w ciemnościach” / Hol Kolumnowy CK Zamek / wstęp wolny

Obsada: Paulina Szczepaniak – instrumenty perkusyjne, głos; koncepcja całości: Jakub Królikowski – instrumenty klawiszowe, trąbka; elektronika. Paulina Szczepaniak z wykształcenia jest zarówno perkusistką, jak i antropologiem kultury. Dlatego jej muzyka skupia się na kwestiach istotnych w życiu człowieka. „Patrząc w ciemnościach” nie jest typowym koncertem; to bardziej rodzaj słuchowiska, w którym słowo podparte jest dźwiękiem, ciszą i przestrzenią. Rolą muzyki będzie budowanie napięcia i pogłębianie doznawanych emocji. Zmysły i wyobraźnia (ze szczególną rolą słuchu a wyłączeniem zmysłu wzroku) zostaną pobudzone do głębszej refleksji poprzez połączenie muzyki improwizowanej z przygotowaną warstwą elektroniczną.

godz. 21:00 / TRANZYT OBJAZDOWY / Fundacja Tranzyt / Mały Dom Kultury Dragon ul. Zamkowa 3

TRANZYT OBJAZDOWY: ruszamy w drogę już po raz trzeci. Naszym celem jest promowanie kina dokumentalnego i dotarcie do jak najszerszej publiczności, nie tylko w Poznaniu, gdzie działamy, ale również w innych miastach w Polsce i za granicą.

Na opak / Arsy-Versy, reż. Miro Remo, Słowacja 2009, 23′ / wyróżnienie w kategorii Najlepszy film zagraniczny do 60 min. na II MFFD TRANZYT / Historia życia pewnej matki i jej syna Lubosa, który wywrócił Świat do góry nogami.

Zina. Żyła. Istniała. Album II. / Zina. She lived. She was. Album II, reż. Alexandr Belobokov, Rosja 2009, 26′ / Życie pewnej kobiety opowiedziane zdjęciami z prywatnego albumu, bez użycia jednego słowa.

W jamie / Pit-hole, reż. Jiří Stejskal, Estonia/Czechy 2010, 23′ / wyróżnienie w kategorii Najlepszy dokument krótkometrażowy (do 35 min.) na III MFFD TRANZYT. / Nagroda publiczności na III MFFD TRANZYT / „W jamie” to historia nietypowej kijowskiej rodziny. Natalia, głowa rodziny, stara się  ochronić rodzinny wiejski dom, otoczony obecnie blokowiskami. Poza tym opiekuje się czwórką dzieci, dwoma mężami i stadem niesfornych kóz.

Uświęcone dni / Holy Days, reż. Alexander Mueller,  Niemcy 2011, 10′ / Nagroda w kategorii Najlepszy dokument studencki na III MFFD TRANZYT / Miasto Benidorm, wybrzeże Costa Blanca, środek lata: milion turystów kombinuje na plaży i w drapaczach chmur. Co kieruje ludzmi by spędzić wakacje w zatłoczonym  betonowej dżungli?